بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
ساده زیستی، قناعت، کم هزینه و پرکار بودن در نظام اسلامی ارزشی والا محسوب میشود و پیشوایان معصوم(ع) کسانی را که ساده زیست، قانع، کم هزینه و پرکار بودند، به بزرگی یاد کرده و ستوده اند.
در کتاب تاریخ یعقوبی خواندم ، وقتی امیرالمومنین (ع) به عیادت صعصعه بن صوحان» رفت، به او فرمود: همانا تو تا آنجا که دانسته ام یاوری نیکو و کم هزینهای»(تاریخ یعقوبی، ج2، ص204)
✍در کتاب الاختصاص نقل شده هنگامی که زید بن صوحان» ـ یکی از اصحاب رسول خدا (ص) و یاران باوفای علی(ع) ـ در میدان پیکار جمل» به شهادت رسید، چون علی (ع) بالای سر او نشست، همین ارزش والا(ساده زیستی) را در او یادآور شد و فرمود: خداوند تو را رحمت کند ای زید که به راستی کم هزینه و پر کار بودی»(الاختصاص، ص79).
بدین ترتیب امیرمومنان(ع) از میان همه کمالات، کم هزینه و پرکار بودن آنان را مطرح میسازد تا جایگاه ارزشی آن مشخص گردد. مطابق فرمایش حضرت علی(ع)، هر چه میل به دنیا افزوده شود، تجمل و تشریفات افزون میشود و شهوات سیری ناپذیر آدمی بدین امور دامن میزند: من کثرت شهوته ثقلت مونته؛ هر که شهوتش افزون شود، خرجش افزون. گردد»(غررالحکم، ج2، ص7).
پیام آوران الهی که دل به دنیا نبسته و از شهوات رسته بودند، در همه وجوه زندگی پایبند سادگی بودند. امیرالمومنین علی(ع) پیامبر را نمونه ای تمام عیار و کافی معرفی میکند و پیش از آنکه ساده زیستی آن حضرت را توصیف کند، ریشه و اساس و باطن ساده زیستش یعنی زهد و پشت کردن به دنیا و دل نبستن به آن را بیان میکند، زیرا ساده زیستی بدون زهد تظاهری بیش نیست. ساده زیستی آن گاه راستین و حقیقی است که برخاسته از روحی زاهد و پشت کرده به دنیا باشد و گرنه خسران دنیا و آخرت است.
✅ حضرت علی (ع) درباره ساده زیستی پیامبر (ص) در #نهج_البلاغه میفرماید: او که ـ درود خدا بر وی و خاندانش باد ـ روی زمین غذا میخورد و همچون بندگان مینشست و به دست خود پای افزار خویش را پینه میزد و جامه خود را وصله میکرد و بر چهارپای بیپالان سوار میشد و دیگری را بر ترک خود سوار میکرد، پردهای بر در خانه او آویخته بود که نقش و نگار داشت، به یکی از ن خود گفت: این پرده را از نظرم پنهان کن که هر گاه بدان مینگرم، دنیا و زیورهای آن را به یاد میآورم. آن حضرت با تمام قلب خویش از دنیا روی گرداند و یاد آن را در وجود خود میراند و دوست داشت که زینت دنیا از او نهان ماند تا زیوری از آن برندارد. دنیا را پایدار نمیدانست و در آن امید ماندن نداشت. پس آن را از وجود خود بیرون کرد و دل از آن برداشت و دیده از آن برگرفت. آری چنین است کسی که چیزی را دشمن دارد، خوش ندارد بدان بنگرد یا نام آن نزد وی بر زبان رود»
✍ #منبع_استخراج (نهج البلاغه، خطبه 160)
درباره این سایت